Вносители: Понятие салатен зехтин има само в България


Евтиният Pomace Oil е с висок пазарен дял в страната заради незнание и липса на традиции в потреблението, смятат търговци


Автор: Мара Георгиева 02 август 2008



Зехтините са четири категории – Extra Virgin Olive Оil, Virgin Olive Oil, Olive Oil и Olive Pomace Oil, според Международния съвет на зехтина. Особеност на пазара в България е, че най-нискокачественият зехтин – Olive Pomace Oil, има много висок дял в страната, по-висок, отколкото в средиземноморските страни например. Вносители отдават това освен на факта, че той е с най-ниска цена, и на незнание, и на липса на традиции в потреблението. Според тях от значение е също, че за него се е наложило подвеждащото название салатен зехтин. Под същото наименование, което е "български патент", се крият и всякакви нискокачествени смески от олио и зехтин. Така, от една страна, този тип евтини продукти печелят пазарен дял благодарение на имиджа на зехтина като здравословен продукт, от друга, не помагат на този имидж поради недостатъчно високото си качество. Т.нар. салатен зехтин е един от горещите въпроси на пазара.

Pomace се произнася по различни начини на български – помас, памис, помаче, в зависимост от това на какъв език се чете. "Pomace Oil се получава чрез рафиниране на остатъчните продукти от студеното пресоване на маслината. Но той е несравним като качествени показатели и полезни съставки със зехтин екстра върджин, защото при технологията на подгряване се губят ценните свойства. Остава само ароматът на маслините", обяснява Милена Асенова, управител на "Олимпорт". В България обаче е по-разпространено наименованието салатен зехтин, а не Pomace Oil. "Това е манипулативно понятие, екстра върджин не е ли салатен зехтин", пита Асенова.

"Понятие

салатен зехтин

има само в нашата държава. То е резултат от усилията на търговците, които искат бързо и всякак да направят пари. В това няма нищо лошо, но не е коректно", коментира Евелина Димитрова ("Маркетинг – В"). И допълва: "има европейска директива, в която пише точно и ясно какви видове зехтин съществуват. Етикет "салатен зехтин" вече няма, има наименование "салатни миксове". Росина Пенчева ("Саранда дистрибюшън") е също тъй категорична, че наименованието е погрешно, тъй като зехтинът е висококачествен продукт, извлечен от маслини, а понякога под "салатен зехтин" се крият всякакви комбинации от олио и минимален, дори липсващ зехтин. "Европейската практика не позволява смесване на олио с някакъв зехтин в някакво неизяснено съотношение", категорична е Евелина Димитрова. Тя смята, че е недопустимо да има продукти с липсваща информация какъв е процентът на зехтина в тях. "Ако продуктът се наричаше просто маслиново "Помас олио", никой нямаше да го бърка с класическия висококачествен зехтин", отбелязва Златина Димова ("Национални дистрибутори"). И посочва, че в Италия почти няма обособена такава категория на пазара, потреблението на екстра върджин достига 76% от покупките на зехтин, а на Pomace – едва около 1%.

Заради ниската цена

и заради неосведомеността на хората салатният зехтин е много търсен, отчитат в бранша. Според преценките на "Национални дистрибутори" Pomace Oil има 35% дял от пазара на зехтин, а екстра върджин – 60%, посочва Златина Димова. Търговският директор на "Дерони" Галя Делчункова съобщава, че делът на салатния зехтин е по-голям и достига 55%. Това е твърде висок процент в сравнение със средиземноморските страни и основната причина е незнанието и липсата на традиции в потреблението на зехтин, смятат вносители. Според други компании обаче успехът на салатния зехтин се дължи на факта, че е по-добър като качество от слънчогледовото олио, а е на съпоставима цена.

Евелина Димитрова ("Маркетинг – В") твърди, че основното търсене винаги е било и ще бъде на зехтин екстра върджин, следван от чист зехтин и суперсветъл, който е с много лек вкус. Димитрова отбелязва, че не включва салатните миксове и Pomace, защото тези продукти според нея са част от друг пазар.

Тенденцията за

Увеличено търсене на екстра върджин

зехтин се засилва, отбелязват вносители. "Все още е слаб интересът към ароматни зехтини с подправки и биозехтини, но макар и бавно има раздвиж­ване и в тези премиум сегменти на пазара", казва Златина Димова ("Национални дистрибутори"). Биозехтин се предлага от една година в България. Цената му е с около 50% по-висока от цената на зехтин екстра върджин. "Този продукт има добри продажби на специализираните щандове в "Елемаг" и "Пикадили", но покупките не са масови", отбелязва Милена Асенова от фирма "Олимпорт" – първият вносител на биозехтин в страната.

Новост за пазара е и по-високият клас екстра върджин зехтин – например от сортовете маслини "Арбекина" и "Ходжибланка", съобщават от "Маркетинг – В".
-----------

Цени
Екстра върджин    12,50–20 лв./л
Чист зехтин    9–19 лв./л
Екстра light зехтин – само в разфасовка от 500 мл    8–10 лв.
Биозехтини, нефилтрирани и специални селекции зехтини с деклариран географски произход    17–25 лв./л  (има и специални селекции до 50 лв./л)
Рomace    5–11 лв./л

По данни на вносителите

Марките

В момента никоя от фирмите в бранша не оповестява какви количества зехтин внася и продава годишно. Затова е трудно да се каже кои от вносителите какви пазарни дялове държат, казва Златина Димова ("Национални дистрибутори"). Според нея марките зехтин, които през последните три години се утвърдиха като водещи на пазара, са Costa d’Oro, Olitalia, Borges, Minerva, Rodon, San Lazaro, Monini, Del Alma, Latzimas. Според Евелина Димитрова ("Маркетинг – В") в топ 5 са Costa d‘Oro, Borges, Monini, Rodon, Olitalia. Търговският директор на "Дерони" Галя Делчункова посочва San Lazaro като една от петте най-продавани марки в България.

-----------

Зехтин

Между 4,5% и 6% от хората са купували зехтин през последната година
Средното закупено количество e между 700 мл и 1 л на два месеца
Около 45% от купувачите на зехтин са на възраст между 35 и 54 години
На тях се падат 42,8% от продажбите през март-април 2008
Повече купуват хората между 44 и 54 години
Потенциалът* на категорията е най-добър сред висшистите. Такива са близо една трета от купуващите зехтин
Едва 3,3% от купувачите са с доход над 800 лв. На тях се падат само 2,8% от количествата, продадените през март–април 2008 г.

* потенциалът е индексна величина, която сравнява дела на една група потребители от населението на страната с важността на същата в потреблението на дадена категория продукти

Подготви: Чавдар Димов