Регистрация

50 марки зехтин на пазара в страната

Продажбите растат с 10–15% годишно

Автор: Мара Георгиева 02 август 2008 , 1 коментар

Трудно можем да намерим два абсолютно еднакви зехтина дори от един и същ сорт маслини, казват експертите на фирма "Бъртек" – първият вносител на зехтин в страната и дистрибутор на гръцките марки Rodon, Artemis, Еllada, Sunoliva и италианската Colavita.

700–750 т зехтин са внесени в България през 2007 г.

Фотограф: Юлия Лазарова

Трудно можем да намерим два абсолютно еднакви зехтина дори от един и същ сорт маслини, казват експертите на фирма "Бъртек" – първият вносител на зехтин в страната и дистрибутор на гръцките марки Rodon, Artemis, Еllada, Sunoliva и италианската Colavita. И допълват, че подобно на виното зехтинът има безброй разновидности, които зависят от сорта маслини, климата, реколтата, начина на отглеждане и обработка.

Разнообразието от зехтини може да бъде видяно и в българските магазини, където вече се предлагат над 50 марки. В същото време продадените количества не са толкова големи, което свива пазарните дялове. "Всеки пазар с растящи темпове става интересен и много вносители се насочват към него. Но мисля, че при тази раздробеност интересът да се включват нови фирми ще се загуби скоро, защото, за да останеш, трябва да инвестираш сериозно", казва Евелина Димитрова, търговски директор на "Маркетинг – В" – вносител на испанските зехтини Borges.

Пазарът и растежът му

По експертни оценки внесените количества зехтин през миналата година са около 700-750 тона. "България започва да преоткрива този прекрасен здравословен продукт", отбелязва търговският директор на "Дерони" Галя Делчункова. Компанията внася зехтините San Lazaro, Casa Branca, M&S Olive. Според хората в бранша продажбите се увеличават всяка година с около 10-15%. "Пазарът расте по-бързо в стойност, отколкото в количество, при относително запазване на цената на продукта", казва Милена Асенова, управител на "Олимпорт" – официален вносител и търговски представител на гръцката марка Latzimas за България. Тя смята, че причина за това е повишеното търсене на най-качествената и най-скъпата категория зехтин – екстра върджин. "Това е резултат от склонността на купувачите да платят повече за по-добър продукт, което пък е продиктувано от повишената култура на хранене, по-високите доходи и стремежа към по-здравословен начин на живот", коментира Асенова.

Зехтин и/или олио

Наблюденията на всички вносители показват, че консумацията на мазнините от маслини се увеличава не само заради повишената информираност и претенции на купувачите, но и заради безпрецедентното поскъпване на слънчогледовото олио през миналата година.

"Неминуемо покачването на цената на олиото се отразява на продажбата на другите растителни масла, но все пак не може да се очакват големи ръстове, тъй като дори при по-високите си цени олиото е три пъти по-евтино от зехтина", отбелязва Евелина Димитрова ("Маркетинг – В"). "Поскъпването на олиото имаше положителен ефект най-вече върху продажбите на т.нар. салатен зехтин поради незначителната разлика в цената на олиото и салатния зехтин", казва Златина Димова, бранд мениджър на фирма "Национални дистрибутори" – вносител на италианската марка Olitalia. Според Росина Пенчева, продуктов мениджър на "Саранда дистрибюшън" (вносител на испанските Hojiblanca и Fiesta), в резултат на поскъпването на слънчогледовата мазнина продажбите на Pomace Oil и салатните миксове през миналата година са се увеличили с около 20%.

Кой купува

Няма изследвания за причините, които подтикват купувача да сложи бутилката зехтин в кошницата за пазаруване. Невъзможно е да се каже колко от хората са мотивирани от очакването за кулинарна наслада и колко го купуват по препоръка на лекар или козметик.

Ценители са предимно хора със средни и над средните доходи. Мнозина купуват инцидентно – веднъж в годината, привлечени от промоция или в резултат на моментен импулс. "Основният критерий си остава цената, но малка част от потребителите вече градят лоялност към определена марка. Покупките се извършват предимно в големите търговски вериги и супермаркети и по-рядко в магазини за диетични/здравословни храни", отбелязва Златина Димова ("Национални дистрибутори"). Купувачите се ориентират към по-големи разфасовки от половин и един литър, посочва Росина Пенчева ("Саранда дистрибюшън").

Бъдещето

Вносителите предричат светло бъдеще за зехтина в България. Едно от основанията им е засилващата се световна консумация на този продукт – резултат от стремежа към здравословен начин на живот. Според Милена Асенова ("Олимпорт") заради повишения инфлационен индекс и поскъпването на хранителните продукти нарастването на търсенето на зехтин ще се запази, но с по-ниски темпове. "Растежът на категорията е правопропорционален на темповете на нарастване на доходите и ограмотяването на купувачите за видовете зехтин и ползите от него", обобщава Асенова.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души