Регистрация

Годишно се продават около 10 000 тона маслини

Автор: Мара ГЕОРГИЕВА 02 март 2007

"Годишно в страната се продават около 10 000 тона маслини. Преди 6-7 години продажбите им бяха двойно по-малко", казва Антон Чанев, собственик на "Антоний", Сливен. Фирмата е един от най-големите вносители на маслини от Турция под марката ЕСЕ и има около 20% пазарен дял. Вносът на маслини в страната е главно от Турция и Гърция, като според Чанев съотношението в продажбите е 65:35 в полза на турските маслини. Те имат по-голям пазарен дял, защото покриват всички ценови сегменти - от най-ниския до най-високия, докато гръцките са предимно в средния и високия ценови клас.

НАЧИН НА ПРЕДЛАГАНЕ
Около 75-80% от продажбите на маслини в страната се извършват на щандове, а маслините са в насипно състояние. Около 20-25% е делът на продажбите на пакетирани маслини, от които най-търсени са маслините във вакуумирани опаковки (70% от продажбите), уточнява Антон Чанев. Фирма "Антоний" предлага около 15 вида вакуумирани маслини в разфасовки от 200-250 г до 1 кг. Следват покупките на маслини в буркани - от 150, 400, 800 г, а най-малък е интересът към маслините в тенекии (от 150 до 800 грама).

АСОРТИМЕНТЪТ
Практиката показва, че през последните години асортиментът на внасяните маслини се обогатява. "Добрите наши магазини предлагат по-голямо разнообразие на маслини от гръцките магазини, въпреки че Гърция е производител. Причината е, че гърците имат изградени стереотипи и не желаят да ги променят", коментира Саня Велкова, управител на "Еврокомерсиал интернационал". Според нея българските клиенти търсят все по-голямо разнообразие и увеличават претенциите си. "Еврокомерсиал интернационал" - София, внася маслини и продукти от тях: брускети, пасти, деликатеси - например маслини с двоен пълнеж (бадем и чушка, чушка и чесън и др.). Вносът е от Гърция под марките Elita, Sanus, Eliana.
ЦЕНОВИ КЛАСОВЕ
Различават се два ценови класа - нисък, с цени от 4 до 7 лв./кг, и висок, с цени от 11-12 лева за килограм, които в някои случаи достигат до 20 лева за килограм. Според Саня Велкова продажбите във високия и средния ценови клас се увеличават. Тя уточнява, че има непосредствени впечатления от големите търговски вериги в София, които са клиенти на фирмата, но и от магазините на "Метро" и "Пикадили" в страната. "Основните обеми са при насипните маслини, а не при малките опаковки. Имаме и относително по-скъпи малки разфасовки от 160, 200, 250, 300 грама. Бъдещето е в малките разфасовки, навсякъде по света е така, но това е различен тип стока, която е като бижу на регала", казва Велкова.

ВИДОВЕ МАСЛИНИ
Черните маслини са предпочитани пред зелените (90:10). "Младите хора предпочитат безсолните маслини, докато по-възрастните, които дълги години можеха да си купуват само традиционните натурални маслини, предпочитат по-солените маслини", обобщава Антон Чанев от "Антоний". При традиционната натурална маслина съдържанието на сол е 9-11%, а при лайт маслините - 4%.

ПЕРСПЕКТИВИ
"Пазарът на маслини е много добър, с много силна конкуренция", обобщава Мария Статева, управител на "Саранда дистрибюшън". Компанията внася маслини от Гърция. Внасяли са и от Испания, но там предпочитат по-малките маслини, а в България се търсят големи, черни маслини. Освен това испанските маслини са в малки кутии, докато българите предпочитат опаковки от стъкло, за да виждат съдържанието. По тази причина "Саранда дистрибюшън" възнамерява да внася маслини в малки разфасовки, но в стъклена опаковка. Според Статева пазарът на маслини ще расте с 5-10% годишно.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души